• Forside
  • Flyklubben
    • Priser
    • Kontaktinfo
    • Om Harstad Flyklubb
    • Harstad/Narvik Lufthavn
  • Flyskolen
    • Flyskolen
    • Instruktørene
    • Flyet vårt
  • Planlegging
    • IGA prognose
    • IPPC
    • Sigwx chart
    • Skumringstabell
    • Været
    • W&B LN-FOB auto
  • Booking
  • Dokumenter
  • Linker
    • Flightsim
    • Flybilder
    • Flyklubber
    • Flyselskaper
    • Luftfartsmyndigheter
    • Havarikommisjonen
    • Nyheter og flysider
    • Utdanning
  • Galleri
  • Nyhetsbrev
  • Kontakt oss
  • Bli medlem

    LN-FOB
  • Arkiv

    • May 2024
    • April 2024
    • March 2023
    • January 2022
    • April 2021
    • December 2020
    • April 2020
    • March 2020
    • February 2020
    • December 2019
    • November 2019
    • September 2019
    • March 2019
    • February 2019
    • January 2019
    • December 2018
    • August 2018
    • March 2018
    • February 2018
    • January 2018
    • June 2017
    • April 2017
    • February 2017
    • November 2016
    • May 2016
    • March 2016
    • January 2016
    • May 2015
    • April 2015
    • February 2015
    • December 2014
    • November 2014
    • June 2014
    • May 2014
    • April 2014
    • March 2014
    • February 2014
    • November 2013
    • August 2013
    • April 2013
    • November 2012
    • September 2012
    • August 2012
    • May 2012
    • April 2012
    • February 2012
    • January 2012
    • November 2011
    • October 2011
    • April 2011

Flyskolen

Drømmer du om å ta flysertifikat?

På denne siden har vi skrevet en del informasjon til deg som er nysgjerrig på hva som skal til for å ta sertifikat, og kanskje det ikke er så uoppnåelig som du hadde trodd!

 

Kort om oss

Harstad Flyklubb driver sin egen flyskole, og klubbens skoletillatelse omfatter privatflygersertifikat (PPL-A) og også mørkerettighet. Vi holder til på Harstad/Narvik Lufthavn Evenes. Evenes er en kontrollert flyplass med generelt lite trafikk. Det er kurante åpningstider, så det er gode muligheter å gjennomføre flyprogrammet etter egne ønsker. Rullebanen og medhørende taksebaner blir godt vedlikeholdt og brøytet på vinteren. Det gir oss rom for å fly hele året. I naturskjønne omgivelser foregår den praktiske treningen, med vårt skolefly en Piper Cherokee Warrior.

 

Helsekrav

Mange tror at for å få flysertifikat må man være et supermenneske med nesten overnaturlige krefter, men dette er langt fra virkeligheten. Spesielt er det kravene rundt syn som mange har feilinformasjon om. Ja, du kan fly selv om du bruker briller, så fremt synet er innenfor de fastsatte korrigeringsgrensene på +/- 5. Hvis du er et normalt friskt menneske, er det mye som skal til for at du ikke kan ta sertifikat. Alle som ønsker å ta sertifikat må igjennom en legesjekk hos en godkjent flylege. Du trenger ikke å ha gjort dette før din første flytime, men er du usikker anbefales det at du tar sjekken så tidlig som mulig. Den legesjekken du trenger kalles klasse 2. Det finnes mange godkjente flyleger i Norge. I Harstad bruker vi flylege Arne Johan Norheim. Han kan kontaktes på telefon 77030000 eller på e-post arne.johan.norheim@vitalisklinikken.no.

 

Teori

Det stilles ingen krav til verken en spesiell utdanning eller spesielle forhåndskunnskaper, men det kan være en fordel med grei muntlig beherskelse av engelsk, men det er ikke et krav. For å få et sertifikat må du igjennom en teoridel. Teorikurset må du ta igjennom en godkjent teoriskole. Det finnes to skoler i Norge som tilbyr teorikurs. For mer informasjon om teorikurs se www.luftfartsskolen.no eller www.privatfly.com. Selv om pensum er det samme, er det stor forskjell på skolene. Er du usikker på hvilken teoriskole du skal velge, kan det være lurt å forhøre seg litt med andre elever i klubben. Teoridelen er basert på hjemmestudie der du leverer oppgaver på internett, og består av følgende fag:

 

  • lover og bestemmelser
  • luftfartøylære
  • ytelser og planlegging
  • menneskelige ytelser og begrensninger
  • meteorologi
  • navigasjon
  • operasjonelle prosedyrer
  • flygeteori
  • kommunikasjon

 

Når du har lest alle bøkene og levert alle oppgavene, må du delta på en obligatorisk klasseromsundervisning før du kan meldes opp til eksamen. Vær oppmerksom, da det kan hende at skolene tar ekstra betalt for dette. For å bestå eksamen må du ha minimum 75 % riktig i alle fag, og oppgavene er av multiple choice. Det er fastsatte eksmenssteder og datoer i løpet av året. Disse finner du på www.luftfartstilsynet.no.

 

Praksis

For å få sertifikat må du også igjennom en praktisk treningsdel. Er du under 18 år, må du ha tillatelse fra dine foresatte for å få lov til å begynne. Det anbefales at du har fylt 15 år, ettersom du ikke kan fly alene før du er 16 år, og du kan ikke få sertifikat før du har fylt 17 år. Kravet er minimum 45 flytimer, der minimum 25 timer må være med instruktør, 10 timer SOLO(alene) og minimum 5 timer SOLO navigasjon. Du kan fly de første 20 timene på programmet uten å ha bestått teorieksamen, men før din første tur alene, må denne være på plass. Hvor mange flytimer du kommer til å bruke er avhengig av din egen progresjon og læreevne. Det er de aller færreste som klarer å gjennomføre programmet på akkurat 45 timer.

 

Den praktiske delen er delt inn i 4 deler:

  1. Grunnleggende manøvre og normale prosedyrer
  2. Videregående manøvre, nødprosedyrer og landingsrunder
  3. Navigasjonsflyging
  4. Instrumentflygingig

 

Når du er ferdig med den praktiske flygetreningen, må du gjennomføre oppflyging innenfor en tidsramme på 6 måneder.

 

Hva koster det?

Prisene på flyleie er den største utgiften, og utgjør ca 75% av den totale kostnaden. Flyleie varierer fra klubb til klubb, og fra sted til sted, og avhenger blant annet på hva slags fly som benyttes. Enkelte fly er rimeligere enn andre. Utgifter til teorikurs, utstyr du trenger, og gebyrer til luftfartstilsynet for teoretisk og praktisk prøve, kommer i tillegg til flyleie.  Ettersom prisene ofte endres er det vanskelig å sette opp en helt korrekt pris. Vi anbefaler at du spør de du henter prisinfo fra om hva prisen inneholder for å være på den sikre siden at det ikke kommer noen overraskelser.  Det er ingenting som er mer demotiverende for en elev som er godt i gang, men må avbryte, fordi økonomien ikke strekker til. De aller fleste bruker et sted mellom 12-18 måneder på gjennomføringen av sertifikatet. Flyleie betaler du etter hvert som du flyr, med andre ord, du betaler ikke hele summen på en gang! Ønsker du prisinformasjon på hva det koster å ta sertifikat hos oss, send en e-post til vår utdanningskontakt.

 

Hvordan komme i gang

Det første skrittet mot å ta et sertifikat er å ta kontakt med klubbens utdanningskontakt. Det er ingen bindende påmelding, så ikke vær redd for å ringe eller sende en e-post. Hvis du er usikker på om flyging er noe for deg, og kunne tenkt deg en ”luftetur” før du bestemmer deg, er dette fullt mulig. Du trenger ikke å bestille teorikurs, legesjekk eller noe som helst før du begynner. Hvis du har andre spørsmål ikke nøl med å ta kontakt. Å drive med luftsport er kjempegøy, og du er hjertelig velkommen til vår klubb!

  • Om hjemmesiden

    Hjemmeside for Harstad Flyklubb. For flyinteresserte i alle aldre i hele landsdelen. Kom og bli med i en kjempetrivelig flyklubb!

    HARSTAD FLYKLUBB DRIVER FLYSKOLE!

  • Siste artikler

    • Treningsmanual.
    • KlubbPFT 2024.
    • Ny flyinstruktør i Harstad flyklubb.
    • KlubbPFT 2023
    • KlubbPFT 2022.
    • Årsmøte 2021.
    • Årsmøte 28/12!
    • Covid19 – prosedyre ved flyging.

Powered by WordPress. Designed by Tommy Nordvik (inspired by Antun Pejakovic) (c).