• Forside
  • Flyklubben
    • Priser
    • Kontaktinfo
    • Om Harstad Flyklubb
    • Harstad/Narvik Lufthavn
  • Flyskolen
    • Flyskolen
    • Instruktørene
    • Flyet vårt
  • Planlegging
    • IGA prognose
    • IPPC
    • Sigwx chart
    • Skumringstabell
    • Været
    • W&B LN-FOB auto
  • Booking
  • Dokumenter
  • Linker
    • Flightsim
    • Flybilder
    • Flyklubber
    • Flyselskaper
    • Luftfartsmyndigheter
    • Havarikommisjonen
    • Nyheter og flysider
    • Utdanning
  • Galleri
  • Nyhetsbrev
  • Kontakt oss
  • Bli medlem

    LN-FOB
  • Arkiv

    • May 2024
    • April 2024
    • March 2023
    • January 2022
    • April 2021
    • December 2020
    • April 2020
    • March 2020
    • February 2020
    • December 2019
    • November 2019
    • September 2019
    • March 2019
    • February 2019
    • January 2019
    • December 2018
    • August 2018
    • March 2018
    • February 2018
    • January 2018
    • June 2017
    • April 2017
    • February 2017
    • November 2016
    • May 2016
    • March 2016
    • January 2016
    • May 2015
    • April 2015
    • February 2015
    • December 2014
    • November 2014
    • June 2014
    • May 2014
    • April 2014
    • March 2014
    • February 2014
    • November 2013
    • August 2013
    • April 2013
    • November 2012
    • September 2012
    • August 2012
    • May 2012
    • April 2012
    • February 2012
    • January 2012
    • November 2011
    • October 2011
    • April 2011

Flyging til og fra utlandet – Tollregler

Skrevet May 23rd, 2016

Flere av dere kvier dere for å fly til utlandet, og mange tenker tanken på at det hadde jo vært gøy å fly til Sverige en tur. Men.. så kommer det store spørsmålet; Hvordan var nå disse reglene igjen? Man skulle vel melde fra til Tollmyndighetene, men når, og hvordan skal man gjøre det? Nei, det husker jeg ikke.” Er du en av dem som har latt være å krysse grensen fordi du er usikker på tollreglene, er  du ikke alene.

Flere småflygere lar være å krysse grensen pga slik usikkerhet, som er veldig synd, da det er utrolig lærerrikt og veldig gøy. Vel her kommer en utfordring til alle medlemmer i Harstad Flyklubb: Ta deg en tur til Sverige i år! Les denne artikkelen, så er det ikke noe tvil om hva som forventes av deg som pilot, og hvordan du skal forholde deg til regelverket ved grensepassering.

Meldeplikt

Du som fartøysjef er pliktig ihht tolloven å melde fra om avreise fra Norge, og ankomst til Norge til tollmyndighetene. Tidspunkt for når du skal melde fra avhenger av hvilken flyplass du flyr fra eller til.

  1. Flyr du til eller fra en flyplass i Norge med internasjonal status, skal du melde fra senest ved avreise eller ved ankomst. En god holdning er å melde fra til Tollmyndighetene samtidig som du melder inn flightplan, altså senest 1 time før avreise, og ved innreise 1 time før ankomsttidspunkt. Det finnes flere flyplasser med internasjonal status, og Evenes er en av dem. En liste over alle flyplasser med internasjonal status finner du i AIP AD, punkt 1.3. Du kan også benytte denne linken: https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/EN_AD_1_3_en.pdf?cachebust0216
  2. Dersom du flyr til eller fra en lufthavn/flyplass som ikke har internasjonal status, f.eks Bardufoss, må dette meldes til tollmyndighetene senest 4 timer før grensepassering. Merk; før grensepassering. Hvilke flyplasser som er godkjente som landingsplasser når man ankommer fra utlandet, men som ikke har internasjonal status finner du i tollforskriftens vedlegg 3 – Landingsplasser for luftfartøy. Det enkleste er å gå inn på www.lovdata.no og søke på “tollforskriften”. Vedlegg 3 ligger nederst i dokumentet.

Men, velger du å fly til en flyplass uten internasjonal status stilles også enkelte krav.

  1. Du kan ikke ha varer å fortolle. Å lande på en av disse flyplassene kan sammenliknes med å gå på grønn sone når du kommer som reisende fra utlandet. Du kan ikke gå på grønn sone dersom du har noe å fortolle(mer enn kvota).  Altså har du med varer over tollfri kvote, må disse varene fortolles, og det kan du gjøre ved å fly til en lufthavn med internasjonal status først, og kontakte tollmyndighetene på denne flyplassen for å få varene dine fortollet. Du må også fly til en flyplass med internasjonal status dersom du har med deg restriksjonsbelagte varer som f.eks våpen, eller dyr.
  2. Ikke avslutt flightplan i lufta, men når du har kommet på bakken.

Hvordan melde fra til tollmyndigheten?

Som nevnt, meldeplikten til tollmyndighetene gjelder ved grenseovergang uavhengig om du skal ut av landet eller inn i landet.

  1. Den aller beste måten å informere tollmyndighetene på er å sende en e-post til desken@toll.no.
  2. Mange av dere har sikkert tidligere bedt Notam melde fra for dere når dere har ringt inn for å få bekreftet flightplan. Det kan fortsatt gjøres, men dette frarådes. Dersom Notam sier ja til å videreformidle til tollmyndighetene, og glemmer å sende informasjonen (som fort kan hende i travle perioder), så er det du som er fartøysjef som er ansvarlig for å melde fra til Tollmyndighetene. Ikke legg ansvaret på noen andre, fiks dette selv!
  3. Dersom du sender flightplan via ippc.no sin elektroniske løsning, kan du hake av i rubrikken om at melding sendes til tollmyndigheten.

En siste viktig ting; Dersom du gjør endringer på din flightplan underveis, går ikke disse automatisk til Tollmyndighetene. Endringer i flightplan må meldes på nytt til desken@toll.no.

Konkurranse

Av alle harstad flyklubb sine medlemmer som flyr til Sverige i år, trekkes en heldig vinner av flytid på 30 min! Hvis dere er to medlemmer som drar på tur sammen, er dere begge med i trekningen av flytid  🙂

Lykke til!

 

  • Om hjemmesiden

    Hjemmeside for Harstad Flyklubb. For flyinteresserte i alle aldre i hele landsdelen. Kom og bli med i en kjempetrivelig flyklubb!

    HARSTAD FLYKLUBB DRIVER FLYSKOLE!

  • Siste artikler

    • Treningsmanual.
    • KlubbPFT 2024.
    • Ny flyinstruktør i Harstad flyklubb.
    • KlubbPFT 2023
    • KlubbPFT 2022.
    • Årsmøte 2021.
    • Årsmøte 28/12!
    • Covid19 – prosedyre ved flyging.

Powered by WordPress. Designed by Tommy Nordvik (inspired by Antun Pejakovic) (c).